Over de ontwikkeling van het werk van Marian Zult (1958)





    Mijn ontwikkeling:
    Ik heb jarenlang voornamelijk grote etsen gemaakt, waarin ik een niet tastbare transparante wereld in lijncomposities liet zien. Daarmee heb ik het bij de grafiekbiŽnnale in het Singermuseum tot een eervolle vermelding gebracht. Helaas raakte mijn bloed een beetje verzadigd van het salpeterzuur en de schoonmaakmiddelen. Toen ben ik met andere technieken gaan werken. Ik heb veel geŽxperimenteerd met pigment op papier. Vanuit Rousillon heb ik een hele verzameling okers meegenomen uit een okergroeve. Ik houd erg van die pure kleuren die zo uit de aarde komen. Daarnaast gebruik ik graag grafietpoeder.Ik ben zelf ook wat aardser geworden in mijn werk. Sinds een paar jaar ben ik op doek gaan werken. Ik gebruik ook papier zoals papyrusriet op het doek. De laatste tijd krijgt de schildering de overhand en werk ik ook in lagen. Het pigment meng ik nu met acrylmedium, structuurpasta of gel.

    flight 80x100cm

    Mijn werk
    Verbindingen hebben altijd een rol gespeeld in mijn tekeneningen en etsen. Vaak punten verbonden door lijnen, allerlei netwerken, energiecircuits. Op doek ben ik meer aan het bouwen. Het doet soms denken aan toekomstige of verdwenen steden. Nu worden het meer bouwconstructies die elkaar in evenwicht houden. De punten worden ook gaatjes in een verflaag.

    castles 80x100cm

    Inspiratie
    Ik heb veel tijd doorgebracht met het opknappen van een volkomen vervallen oud atelierpandje. Er zat nog tengel in en lagen behang van een eeuw geleden, hout met 5 lagen verf. Dat vergaan van de materie en hoe we steeds iets proberen op te bouwen fascineert me. Een tent waarin we schuilen terwijl de tijd aan alles vreet. Culturen die verstuiven in de woestijn. Ik heb ook iets met muziek, geluid. Ik maak bv geluidscollages en probeer dat ook te verbeelden.Dat kan met een tijdsbalk die ritme en dynamiek, gebeurtenissen weergeeft. Dat element weeft zich door mijn werk. Zo zag onlangs op een open atelierdag iemand een partituur van Bach in een schilderij, terwijl een ander er een stadsplattegrond in zag. Ze hadden allebei een beetje gelijk. Ook muziek weerklinkt en versterft, is ook een transparant bouwsel van belevingen.


    Citty2  80x100 cm.

    marian op atelier